چاپ كامپيوتري و نوشت افزار الستي

چاپ كامپيوتري و نوشت افزار الستي

فرهنگي ـ مذهبي ـ علمي ـ ...

 

ولادت حضرت فاطمه
دوران آبستني سپري شد و هنگام ولادت زهرا فرا رسيد . خديجهدر پيچ و تاب درد واقع شد . کسي را نزد زنان قريش و دوستان سابقش فرستاد و پيغامداد : کينه هاي ديرينه را فراموش کنيد و در اين موقع خطرناک به فريادم برسيد و درامر ززايمان ياريم منيد . طولي نکشيد که فرستاده خديجه با چشم گريان برگشت و گفت : درب خانه هر کسي را کوفتم ، را هم نداد و خواهش شما را نپذيرفت . همه در پاسخ گفتند : به خديجه بگو : نصيحت ما را نپذيرفتي و بر خلاف صلاحديد ما با يتيم تهيدستيازدواج کردي . از اين روي حاضر نيستيم به خانه ات بياييم و ياريت کنيم .
وقتيخديجه پيام و زخم زبان زنان کينه توز را شنيد و از ياري آنان مأيوس شد ، اندوهگينگشت . از جهان ماده و مردم کيتنه توز چشم پوشيد و به سوي خداي جهان و عالم ديگرمتوجه شد . فرشتگان خدا و حوريان بهشتي و زنان آسماني در آن موقع حساس به ياريششتافتند و از کمکهاي غيبي پروردگار جهان برخوردار شد و فاطمه عزيز يعني اختر فروزانآسمان نبوت پا به عرصه گيتي نهاد ، و با نور تابناک ولايت ، شرق و غرب جهان را روشنساخت

تاریخ تولد
در تاريخ تولد فاطمه ( س) در بين علماي اسلام اختلاف است . ليکن در بين علماي اماميه مشهور است که آن حضرت در روز جمعه بيستم جمادي الثاني سالپنجم بعثت تولد يافته است .
فاطمه (س( به سوی مدینه
رسول خدا در سال سيزدهم بعثتاز ترس جان – ناچار شد مکه را ترک کند و به جانب مدينه ، هجرت نمايد . هنگام حرکت، با علي و فاطمه ( س) وداع نموده به علي فرموده : امانتهاي مردم را رد کن سپسفاطمه دختر مرا و فاطمه مادر خودت را و فاطمه دختر عمويم حمزه را عده ديگري بردار وبه سوي مدينه بشتاب که من در انتار شما هستم . اين ررا فرمود و به جانب مدينه حرکتنمود .
علي بن ابي طالب ( ع) به دستور پيغمبر اکرم عمل نمود ، سپس فاطمه ( س) را با چندين تن ديگر ازز زنها سوار کرد و رهسپار مدينه شد . در بين راه « ابو واقد » که مدمور راندن شترها بود ، آنها را با سرعت مي برد . علي بن ابي طالب ( ع) فرمود :
با زنها مدارا کن و شترها را آهسته تر بران زيرا زنان ناتوانند و تاب تحملسختي را ندارند.
ابو واقد عرض کرد مي ترسم دشمنان در تعقيب ما باشند و به مابرسند . علي ( ع) پاسخ داد : پيغمبر ( ص) به من فرمود : از طرف دشمنان به شما آزارينخواهد رسيد .
وقتي به نزديکي « ضجان » رسيدند ، هشت سوار از عقب ايشان رسيدند . علي بن ابي طالب زنان را در پناهگاهي پياده نمود و با شمشير بر دشمنان حمله کرد وپراکنده شان ساخت . آنگاه بانوان را سوار کرد و رهسپار مدينه شد . پيغمبر ( ص) وقتيبه قبا رسيد دوازده روز توقف نمود تا علي به اتفاق فاطمه و سايرين به آن حضرتپيوستند .
رسول خدا در مکه و به روايتي در مدينه ، « سوده » را به عقد خويشدرآورد و فاطمه ( س) را به خانه او برد . سپس « ام سلمه » را عقد کرد و فاطمه رابدو سپرد تا از وي نگهداري و سرپرستي کند . ام سلمه مي گويد : پيغمبر اکرم ( ص) فاطمه را به من سپرد تا در تربيتش کوشش کنم . من هم از تربيت و راهنمايي او دريغنداشتم ولي به خدا سوگند او از من با ادب تر و داناتر بود .

درسی به مسلمین
عروسي علي و فاطمه (ع) يکي ازحساس ترين و مهمترين نمونه هايازدواج اسلامي بود. زيرا پدر دختر، بزرگترين شخصيت جزيره العرب بلکه جهان اسلام وپيغمبر برگزيده خدا بود . دختر بهترين و عاقل ترين و با تربيت ترين و با کمال ترينزنان اسلام و يکي از چهار زن بشريت به شمار مي آمد و داماد هم از حيث اصل ونسب ازشريف زادگان عرب بود. از جهت علم و کما ل وشجاعت برتما م رجال اسلام برتري داشت. جانشين رسمي و وزير ومشاور رسول خدا بود. مرد دلاور اسلام و سپهسالان سپاه مسلمينبود. چنين ازدواجي بايد حتي القوه با شوکت و تشريفات خاصي برگزار شود. اما چنانکهملاحظه فرموديد . باکمال سادگي انجام گرفت. جهاز بانوي نمونه اسلام بدين سادگي کهملا حظه با کمال فرموديد تهيه شد. جالبترين اينکه همين جهاز مختصر هم با مهريه خودحضرت زهرا تهيه شد . نه اينکه مهريه را سرجاي خود بگذارند و پدر دختر با هزارانگرفتاري و درد سر جهازي براي دخترش تهيه کند.
پيغبر مي توانست ، هر طور شده ولوبه قرض کردن هم باشد جهاز آبرومندي ، مطابق معمول روز ، براي يگانه دختر عزيزش تهيهکند و بگويد: من پيغمبر خدا هستم ، و بايد مراعات شئون خودم را بکنم . دخترم نيز ازبهترين زنان جهان است و بايد احترام و آبروي او را مراعات نمايم و اسباب خوشحالي اورا فراهم سازم. دامادم نيز از رجال نامي اسلام است و خدمات و مجاهداتش برکسي پوشيدهنيست. براي احترام و قدر داني از زحمات او بايد و سائل آبرومندي برايش تهيه کنمو...
اما پيغمبر اکرم (ص) ضرور و مفاسد مسابقه در ازديار جهاز و مهر را ميدانست. و خبر داشت که اگر مسلمين بدين بليه گرفتار شوند، فقر عمومي و ورشکستگياقتصادي، کثرت طلاق و خودداري جوانان از تشکيل خانواده ، ازديار روز افزون جوانانبي زن و دختران بي شوهر، کثرت جرائم و جنايات و بروز انواع فحشاء و ازديار امراضعصبي را به دنبال خواهد داشت . از اينجهت در آن ازدواج نمونه ، که متصديان امرش شخصاول و دوم اسلام بودند کمال سادگي بعمل آمد تا براي ملت مسلمانان و زماندارانمسلمين درس عملي آموزنده اي باشد.
علي (ع) نيز از آن جوانان کوتاه فکري نبود کهبراي تهيه مال و ثروت و به منظور جهاز مفصل ازدواج کند و اگر جهاز عروسي نقصان داشتو هر روز اسباب ناراحتي همسر بيگناهش را فراهم سازد و با سرزنشها و ايرادها ي بيجا،بنيان زناشويي را متزلزل سازد و کاشانه گرم با صفاي زناششويي را با بهانه هاي بچهگانه و بيجا، سرد و بي صفا کند وخانه انس و محبت را بزندان اختياري تبديل سازد . علي (ع) امام و پيشوا ي آينده ملت بود و بخواست با اينگونه افکار غلط مبارزه کند. مال و ثروت دنيا در نظرش ارزش نداشت.

علم و دانش فاطمه
عمار مي گويد:‌روزي علي بن ابي طالب (ع) وارد منزل شد،فاطمه (ع)فرمود:‌ياعلي!بيا نزديك تا از حوادث گذشته و آينده برايت سخن بگويم، اميرالمومنين (ع) كه از سخن فاطمه در شگفتي بود خدمت پيامبر شرفياب شد و سلام كرد ونزديك آن جناب نشست . پيغمبر اكرم (ص) يا علي ! آغاز به سخن مي كني يا من بگويم؟
حضرت علي عرض كرد:‌دوست دارم از سخنان شما استفاده كنم.
پيامبر فرمود: گويافاطمه به شما اينچنين و آنچنان گفت و به همين جهت نزد من آمدي.
حضرت علي عليهالسلام عرض كرد: يا رسول الله مگر نور فاطمه هم از سنخ نور ما است؟ فرمود: مگر نميدانستي ؟ امير المومنين از شنيدن اين سخن به سجده شكر افتاد وخداي را سپاس گفت . سپس به نزد فاطمه مراجعت كرد حضرت فاطمه گفت : يا علي ! گويا نزد پدرم رفتي و اينچنين و آن چنان به تو فرمود ؟
فرمود: آري اي دختر پيامبر!
فاطمه گفت : ياابا الحسن ! خدا نور مرا آفريد و خداي را تسبيح مي گفت . آنگاه او را در يكي ازدرختان بهشتي به وديعه نها د. آنگاه كه پدرم داخل بهشت شد از جانب خدا ماموريت يافتكه از ميوه هاي آن درخت تناول كند ، پدرم از ميوه آن درخت تناول كند پدرم از ميوهآن درخت خورد و بدين وسيله نور من به صلب او منتقل گشت . و از صلب پدر به رحم مادروارد شدم . يا علي ! من از آن نور هستم و حوادث گذشته و آينده را بوسيله آن نور مييابم . يا ابا الحسن ! مومن بوسيله نور خدا مي بيند . امام حسن عسكري عليه السلامفرمود: زني خدمت حضرت فاطمه عليها السلام شرفياب شد و گفت : مادر ناتواني دارم كهدر امر نماز به مساله مشكلي برخورد كرده و مرا خدمت شما فرستاده كه سوال كنم ومساله را مطرح نمود . حضرت فاطمه جواب آن مساله را داد آن زن براي دومين بار مسالهديگري را پرسيد و حضرت فاطمه جوابش را داد . بعد از آن مساله سوم را پرسيد و همچنينتا ده مساله شد . حضرت زهرا همه را جواب داد . سپس آن زن از كثرت سوال خجالت كشيد وعرض كرد : اي دختر رسول خدا1 ديگر مزاحم نمي شوم خسته شديد فاطمه فرمود: خجالت نكشهر سوالي داري بفرما تا جواب بدهم من از سوالات تو خسته نمي شوم بلكه با كمال ميلجواب مي دهم اگر كسي اجير شود كه بار سنگيني را بر بام حمل كند و در وجه آن مبلغ صدهزار دينار اجرت بگيرد . آيا از حمل بار خسته مي شود ؟ زن پاسخ داد : نه ، خسته نميشود زيرا در برابر آن مزد زيادي دريافت مي كند . حضرت فاطمه فرمود: خدا در برابرجواب هر مساله آن قدر به من ثواب مي دهد كه بيشتر است از اينكه بين زمين و آسمان پراز مروايد باشد . با اين وجود آيا از جواب دادن خسته مي شود ؟
از پدرم شنيدم كهمي فرمود: علماء شيعه من در قيامت محشور مي شوند و خدا به مقدار علوم آنها و مراتبجديت و كوششان در راه ارشاد و هدايت مردم به آنان خلعت و ثواب علما مي كند . حتي بهيكي از آنها تعداد يك ميليون حله از نور عطا مي كند . سپس منادي حق تعالي ندا ميكند ! اي كسانيكه ايتام آل محمد را تكفل نموديد در آن هنگام كه از امامانشان منقطعبودند . اينان شاگردان شما و ايتامي هستند كه تحت تكفل علوم شما به دينداري خويشادامه دادند و ارشاد و هدايت شدند . به مقداري كه در دنيا از علوم شما استفادهكردند به آنان خلعت بدهيد . در اين هنگام علما امت من به پيروانشان خلعت مي دهند . حتي به بعضي آنها صد هزار خلعت خواهند داد. سپس آن ايتام نيزبه شاگردان خوش خلعت هامي دهند بعد از اينكه خلعت ها در بين مردم تقسيم شد از جانب خدا دستور مي رسد كهخلعت ها ي علما را كه تقسيم كرده اند تكميل كنيد تا بمقدار سابق شود سپس دستور ميدهد كه دو چندانش كنيد و هم چنين به پيروانش . آنگاه حضرت فاطمه عليها السلام فرموداي بنده خدا يك نخ از اين خلعت ها هزار هزار مرتبه بهتر است از آنچه خوشيد بر آن ميتابد زيرا اموردنيوي با كدورت و گرفتاري آلوده است اما نعمت هاي اخروي نقص و عيبندارد .
امام حسن عسكري عليه السلام فرمود: دو نفر زن كه يكي مومن و ديگريمعاند بود در يك مطلب ديني با هم تنازع داشتند براي حل اختلاف خدمت حضرت فاطمهعليها السلام مشرف شدند و جريان را تعريف كردند چون حق با زن مومن بود حضرت فاطمهگفتارش را با دليل وبرهان تاييد كرد بدين وسيله بر زن معاند پيروز گشت و از اينپيروزي شادمان شد حضرت فاطمه به زن مومن گفت : فرشتگان خدا بيشتر از تو شادمانگشتند و غم و اندوه شيطان و پيروانش نيز بيشتر از غم و اندوه زن معاند مي باشد .
آنگاه امام حسن عليه السلام فرمود: و بدين جهت خدا به فرشتگانش فرمود: در عوضخدمتي كه فاطمه به اين زن مومن كرد بهشت و نعمت هاي بهشتي اش را زار هزار برابرآنچه قبلا مقرربود بداريد و همين روش و سنت را درباره هر دانشمند ي كه با علم ودانش خويش مومني را تقويت كند تا بر معاندي پيروز گردد معمول داريد و ثوابش را هزارهزار برابر مقرر داريد .

عقیدهزهرا درباره زنان
 علي بن ابي طالب عليهالسلام مي فرمايد روزي با گروهي ازاصحاب خدمت رسول خدا بوديم پس آن حضرت به اصحابشفرمود: صلاح و مصلحت زن د رچيست ؟
هيچكس نتوانست جواب صحيحي بدهد . وقتي اصحابمتفرق شدند من به خانه رفتم و موضوع سئوال رسول اكرم را به فاطمه عليها السلام گفتمفرمود : من جوابش را مي دانم صلاح زن در اين است كه مردان بيگانه را نبيند مردانبيگانه هم او را نبينند .
هنگامي كه خدمت رسول خدا رسيدم عرض كردم فاطمه عليهاالسلام در پاسخ سئوال شما چنين فرمود : پيغمبر از سخن او تعجب كرد و فرمود : فاطمهپاره تن من است .
اين موضوع قابل ترديد نيست كه دين مقدس اسلام براي ترقي وپيشرفت و آزادي زن گام هاي بلندي برداشته است و به منظور تامين حقوق او قوانين واحكام استواري تشريع نموده است . در تحصيل دانش به او آزادي داده است اموال وكارهايش رامحترم دانسته است درمورد تشريع قوانين اجتماعي منافع و مصالح واقعيبانوان نيز كاملاً رعايت شده است .
ليكن اين مطلب قابل بحث است كه آيا صلاح ومصلحت زن درمورد معاشرت و آميزش با مردها بيگانه چيست ؟ آيا صلاح زنان در اين استكه عيناً مانند مردها در مجامع و محافل عمومي شركت كنند و با بيگانگان خلطه و آميزشداشته باشند ؟ آيا اين مطلب به سود واقعي زنان است كه آرايش كردن و بي بند وبار درمجامع مردها شركت نمايند و خودشان را در منظر عموم قرار دهند آيا به صلاح زنان استكه خودشان را در معرض چشم چراني بيگانگان قرار دهند و براي آنان امكاناتي فراهمسازند كه بتوانند از تمتع و لذت بردن بصري كه يكي از تمتعات مهم است به طور رايگانمنتفع و برخوردار گردند ؟ ايا به نفع بانوان است كه هيچ نوع حريمي براي خودشان قائلنباشند و با مردان بيگانه اختلاط و امتزاج كامل داشته باشند و آزادانه به همديگرنگاه كنند ؟ آيا به صلاح زن است كه با وضعي ا زخانه خارج شود كه چشم هاي نا پاكبيگانگان او را تعقيب كند ؟
يا اينكه صلاح جامعه بانوان در اينست كه پوشيده وساده از خانه خارج شوند و زينت هايشان را براي مردان اجنبي ظاهر نسازند و نه خودشانبه بيگانگان نظر كنند نه اجازه بدهند بيگانگان به آنان نگاه كنند ؟ ايا وضع اول بهصلاح عمومي بانوان تمام مي شود و بهتر منافع آنان راتامين مي كند يا وضع دوم‌؟ آياوضع اول بهتر اسباب اسايش روحي و ترقي و پيشرفت ملت را فراهم مي سازد يا وضع دوم ؟
پيغمبر اكرم (ص) اين مساله مهم و اساسي اجتماعي را در معرض افكار عمومي اصحابشقرارداده و عقيده آنان را خواستار شد ولي جواب هيچ يك از اصحاب مورد پسند واقع نشد . وقتي خبر به حضرت زهرا رسيد در پاسخ اين مشكل چنين اظهار عقيده كرد كه صلاح واقعيجامعه بانوان در اينست كه نه مردان بيگانه را ببينند نه بيگانگان به آنان نظر كنندزهرائي كه تربيت يافته دامن وحي و خانه ولايت بود بقدري جواب پرمغزي وارزنده اي بهسئوال پيغمبر (ص ) داد و در پيرامون يكي از حساس ترين موضوعات اجتماعي اظهار عقيدهنمود كه رسول اكرم تعجب كرد و فرمود: فاطمه پاره تن من است .
اگر انسان احساساتخام را كنار بگذارد و بيطرفانه در اين مساله بينديشد و عواقب و نتائجش را بخوبيبررسي كند تصديق مي كند كه پيشنهاد حضرت زهرا بهترين سرمشق و دستور العمللي است كهمي تواند منافع بانوان را تامين كند و ارزش و مقام آنان را در اجتماع محفوظ بداردزيرا بانوان اگر به طوري از خانه خارج شدند و و با بيگانگان معاشرت نمودند كه مردهاتوانستند انواع تمتعات را از آنان ببرند و در همه جا وسيله چشم چراني را برايشانفراهم ساختند جوانان ديرتر زيربار ازدواج و تاسيس زندگي خانوادگي خواهند رفت روزبروز برتعداد دختران و زنان بي شوهر افزوده خواهد شد و اين موضوع علاوه بر اينكه بهضرر اجتماع تمام مي شود و مخصوصاً پدران و مادران را در محذورات و مشكلات سختي قرارمي دهد ، مستقيماً به ضرر عمومي جامعه بانوان تمام خواهد شد زنان اگر زيبايي خودشانرا در معرض ديد همگان قرار دادند و در بين بيگانگان دلربايي كردند و يك قافله دلهمره خويش بردند چون مردها غالبا با محروميت مواجه مي شوند و دسترسي ووصال بدون قيدو شرط برايشان فراهم نمي شود بيماريهاي رواني وضعف اعصاب و خودكشي ها و نااميدي هايزندگي در بين جوانان و مردان فراوان خواهد شد .
نتيجه اين موضوع نيز به طور غيرمستقيم عايد بانوان خواهد گشت در اثر همين چشم چراني هاي آزاد است كه بعضي ازمردان،به انواع حيله ها و فريب ها متوسل مي شوند ودوشيزگان معصوم و ساده لوح رافريب مي دهند و سرمايه عفت و آبرويشان را بذ باد ميدهند و به وادي فساد و بدبختيرهسپارشان مي سازدند.
زنان شوهر دار وقتي ديدند شوهرشان به ساير زنها نظر داردودر محافل و مجامع عمومي با آنان ارتباط دارد،غالبا حس غيرت آنان تحريك مي شود وسوءظن وبدگماني بوجود مي آيد بناي ايراد و ناسازگاري را خواهند گذاشت و با جهت يا بيجهت كانون گرم خانوادگي را سرد و متزلزل خواهند ساخت و عاقبت يا منجر به جدايي وطلاق مي گردد يا با همان وضع ناگوار و تلخ در زندان خانه زندگي مي كنند و در انتظارپايان يافتن مدت زندان روز شماري مي كنند وزن و شوهر همانند دو پليس كه مراقبتيكديگر باشند از همديگر مراقبت مي نمايند .
مرد اگر توانست به زنان بيگانه نگاهكند قهرا دربين آنان زناني خواهد ديد كه از همسر رسمي خودش زيباتر و جذاب تر است وبسا اوقات با زخم زبان و سرزنش اسباب ناراحتي همسرش را فراهم مي سازد و بوسيلهايرادها و بهانه هاي بيجا كانون با صفاي خانوادگي را به جهنم سوزاني تبديل خواهدساخت .
مردي كه بايد با فكر آزاد به كسب و كار و فعاليتهاي اقتصادي بپردازد اگرهنگام رفت و آمد و در محل كار با زنان نيمه عريان و آرايش كرده تصادف كند قهرا تحتتاثير عريزة جنسي قرار مي گيرد و دلش مسخر دلبران مي گردد چنين مردي نمي تواند بافكر ازاد به كسب و كار يا تحصيل و دانش مشغول باشد از فعاليت هاي اقتصادي نيز عقبمي ماند و در تحمل اين ضرر بانوان نيز شريكند .
زن اگر پوشيده باشد بهتر ميتواند موقعيت و ارزش خودش را در دل مرد نگهدارد و منافع عمومي جامعه بانوان را حفظكند و بنفع اجتماع قدم بردارد اسلام چون زن را يكي از اعضا مهم اجتماع مي داند وچگونگي سلوك ورفتار او را در جامعه موثر مي داند لذا اين وظيفه بزرگ را از اوخواستار شده كه بوسيله پوشش خودش از عوامل انحراف و فساد جلوگيري كند وبراي ترقي وپيشرفت ملت و كمك به بهداشت عمومي فداكاري نمايد . از اين رهگذر است كه عقيده نمودكه صلاحشان در اينست طوري زندگي نمايند كه نه مردان بيگانه را ببينند نه چشمبيگانگان بدانها بيفتد.

نویسنده: محبوب الستي ׀ تاریخ: سه شنبه 30 فروردين 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , alasti.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com